Zajęcia rewalidacyjne

Kategoria: zajęcia rewalidacyjne
Opublikowano: poniedziałek, 28, listopad 2016 12:13
Super User
Odsłony: 3162

Rewalidacja oznacza przywrócenie człowiekowi pełnej sprawności… (możliwie pełnej).

Rewalidacja indywidualna to zajęcia dla uczniów, którzy pomimo specjalnych metod nauczania doświadczają licznych trudności w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych.

Nadrzędnym jej celem jest wyrównywanie braków spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi. Tak sformułowany cel wyznacza naprawczy charakter tych zajęć. Dla każdego ucznia nauczyciel wspomagający opracowuje plan pracy dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości.

Na zajęciach rewalidacji indywidualnej wykorzystuje się różnorodne formy i metody pracy (często zabawowe np. gry dydaktyczne). Podczas tych zajęć są ćwiczone i usprawniane:

Rewalidacja indywidualna są to zajęcia, w czasie których są stosowane także oddziaływania terapeutyczne na sferę emocjonalną i motywacyjną poprzez system wzmocnień pozytywnych tj. zachęcanie, chwalenie, ukazywanie sukcesów.

Rewalidacją indywidualną objęte są dzieci posiadające orzeczenie PPP o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia odbywają się w specjalistycznie wyposażonej sali. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.

 

 

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

Z ZASTOSOWANIEM TECHNIK STOSOWANEJ ANALIZY ZACHOWANIA

jednej z metod terapii behawioralnej.

 Celem zajęć rewalidacyjnych jest pomaganie uczniom w nabywaniu umiejętności funkcjonalnych, które rozwiną ich niezależność. Zajęcia są zorganizowane w formie indywidualnych spotkań.

Stosowana analiza zachowania jest dyscypliną naukową, która zajmuje się wykorzystaniem procedur wyprowadzonych z praw rządzących zachowaniem. Podstawą procedur stanowi stosowanie wzmocnień w różnej postaci. Zachowania, które się wzmocni mają tendencje do powtarzania się. Najczęściej wykorzystywanymi wzmocnieniami są wzmocnienia społeczne, w szczególności systematyczna uwaga i aprobata oraz wzmocnienia zgeneralizowane, stosowane w gospodarce żetonowej i systemach punktowych.

Techniki SAZ wykorzystywane w czasie zajęć mają na celu:

 Rozwijanie zachowań deficytowych odbywa się według zasady małych kroków, gdzie daną umiejętność dzieli się na małe kroki i uczy stopniowo każdego z nich oraz zasady stopniowania trudności, gdzie pracę rozpoczyna się od opanowania podstawowych umiejętności, w dalszej kolejności przechodzi się do bardziej złożonych.

Podstawą osiągnięcia drugiego celu zajęć, czyli redukcję zachowań niepożądanych jest ocena funkcjonalna. Jest to proces, który ma prowadzić do sformułowania hipotez o funkcji zachowań niepożądanych, zwanych też trudnymi. Ocena funkcjonalna, to diagnoza w której poszukuje się środowiskowych przyczyn występowania zachowań niepożądanych. Rezultatem oceny funkcjonalnej są wytyczne dotyczące tego jaką interwencję należy podjąć w celu redukcji zachowania niepożądanego.

Trzeci cel – generalizacja i utrzymanie efektów, oznacza występowanie zachowania nowego lub modyfikowanego w różnych sytuacjach i środowiskach oraz wobec wielu osób, a nie wyłącznie na zajęciach.

Stosowana analiza zachowania wyróżnia się takimi właściwościami jak naukowe podstawy, dowiedziona skuteczność, dostosowanie metod do specyficznych zaburzeń i problemów, możliwość wykorzystania nie tylko do zmiany zachowań problemowych, ale też do podnoszenia jakości życia i pracy.

Prowadzący: Ewa Naumowicz

Kwalifikacje:

  1. Szkolenie „Terapia behawioralna osób z autyzmem” – kurs III- stopniowy
  2. Kursy specjalizacyjne dla osób ubiegających się o tytuł zawodowy terapeuty behawioralnego: