Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Projekt „Let’s make friends”

Cele projektu:

- rozwijanie słownictwa i umiejętności językowych, zwłaszcza czytania, pisania i mówienia w języku angielskim,

- rozwijanie umiejętności informatycznych (nauka obsługi programów: Canva, Padlet, Thinglink, Storyjumper).

- nabycie podstawowych umiejętności społecznych (np. pisanie listu, adresowanie koperty, wysyłanie pocztą)

- lepsze poznanie swojej okolicy,

- doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej i pracy w zespole,

- nawiązywanie kontaktów z uczniami z innych krajów, zawieranie przyjaźni,

- poznawanie kultury, tradycji, stylu życia innych krajów,

- aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się,

- wykorzystanie wiedzy zdobytej na lekcjach.

Projekt realizowany jest w ramach programu eTwinning. Wszystkie działania projektowe i ich efekty zamieszczane są na platformie edukacyjnej Twinspace. 

Ideą projektu jest nawiązanie przyjaźni i współpracy z uczniami ze szkół europejskich. Uczniowie będą wykorzystywać wiedzę zdobytą na lekcjach. Działania w ramach projektu obejmują tematy realizowane w klasie 5 ujęte w podstawie programowej:

- przedstawianie członków rodziny,

- opis szkoły,

- opis miejsca zamieszkania,

- dyskusja na temat zainteresowań,

- tworzenie przepisów kulinarnych.

Projekt realizowany jest przez grupę uczniów z klasy 5d od listopada 2023r do maja 2024r.

Partnerzy projektu:

1 Солоницівський ліцей №3,  Charków, Ukraina

http://solonicevka-gymnasium3.edu.kh.ua/

2. 3rd Primary School of Glyfada, Glyfada, Grecja

3. ICS "Alessandro Volta" di Taranto,  Taranto, Włochy

https://www.icvoltataranto.edu.it/

 

Działania podczas projektu:

1. Utworzenie loga projektu.

Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie samodzielnie stworzyli swoje loga w programie Canva, spośród których w każdym kraju wybrane zostały 2 najlepsze.  Zostały one zamieszczone na tablicy Padlet, gdzie wszyscy głosowali na logo projektu. Wygrało logo ukraińskiego partnera.

  

2. Wymiana listów.

W ramach tego zadania uczniowie pisali tradycyjne listy i wysłali je pocztą. W listach pisali krótkie informacje o sobie, członkach rodziny, pracy, szkole, aby się lepiej poznać. Uczniowie pracowali w 3 grupach narodowych, po jednej dla każdej szkoły partnerskiej, i wysyłali swoje listy do partnerów. 

 W listach uczniowie musieli wykorzystać słownictwo (członkowie rodziny, zawody, przedmioty szkolne, ulubione rzeczy) i gramatykę (czas teraźniejszy prosty), których nauczyli się na lekcjach. Rozwijając swoje umiejętności pisania, musieli budować zdania, poprawiać błędy. Wielką radością było otrzymanie  i przeczytanie listów od uczniów ze szkół zagranicznych.

 3. Spotkania online.

W grudniu przed świętami odbyło się spotkanie szkół partnerskich online. Uczniowie przedstawili się, rozmawiali o projekcie i złożyli świąteczne życzenia. Nauczyciele również organizowali telekonferencje aby planować poszczególne działania.

 

4. Prezentacja miast.

Uczniowie stworzyli wspólną prezentację o swoich miastach w aplikacji Thinglink. Znajdziemy na niej (klikając na kółeczka przy zdjęciach) filmiki o miastach partnerskich, zdjęcia naszej szkoły, legendę o Augustowie wykonaną w programie Canva.

 https://docs.google.com/presentation/d/1qpe-gVcfMBBZ7KrjjXLydQd5GbCAtnd0jWEzZHh_DSU/edit?usp=sharing

5. Dyskusja na forum.

Kolejnym zadaniem była dyskusja na forum platformy Twinspace na temat sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów i  ich zainteresowań. Uczniowie wykorzystali wiedzę nabytą podczas lekcji (słownictwo związane z zainteresowaniami, czas present simple i present continuous).

 

6. Wymiana przepisów kulinarnych.

W maju uczniowie na lekcjach uczyli się słownictwa  związanego z gotowaniem (produkty spożywcze, naczynia kuchenne, czynności związane z przygotowywaniem dań). Na koniec wymienili się przepisami na regionalne danie każdego partnera. Efektem tego jest wspólna elektroniczna książka kulinarna. Uczniowie w szkołach przygotowali  i degustowali dania swoje i partnerów.

https://www.storyjumper.com/book/read/172215451/664b1d4e451ae

 

7. Ewaluacja projektu

Uczestnicy projektu sprawdzili swoją wiedzę na temat miast partnerskich, grając w quiz w aplikacji Kahoot. Następnie,  wzięli udział w badaniu ankietowym, które sprawdzało poziom realizacji celów projektu. W anonimowej ankiecie wzięło udział 47 uczniów z Polski, Ukrainy, Grecji i Włoch. Ankieta wykazała, że dzięki udziałowi w projekcie u 82% uczniów wzrosła znajomość słownictwa, u 81% uczniów wzrosła umiejętność czytania i pisania, u 90% uczniów wzrosła znajomość mówienia i słuchania. 96% uczniów podniosło swoją umiejętność korzystania z aplikacji internetowych np. Canva, Storyjumper, Thinglink. Znajomość kultury państw partnerskich (kuchnia, miasta, zainteresowania) wzrosła u 87% uczniów.

Uczniowie odpowiadali też na pytanie, które działania sprawiały im największą przyjemność . Nie było zaskoczeniem, że u 63% uczniów odpowiedź dotyczyła tworzenia logo,  natomiast 59% uczniów wolało wymianę przepisów kulinarnych i  wspólne przygotowywanie potraw w szkole. Tworzenie prezentacji o miastach sprawiło przyjemność 51% uczestników.

 Niezmiernie cieszy fakt, że aż 93% uczniów chciałoby brać udział w projektach eTwinning w przyszłości.

.

 
   
© ZSS Augustów