Projekt „Let’s make friends”
Cele projektu:
- rozwijanie słownictwa i umiejętności językowych, zwłaszcza czytania, pisania i mówienia w języku angielskim,
- rozwijanie umiejętności informatycznych (nauka obsługi programów: Canva, Padlet, Thinglink, Storyjumper).
- nabycie podstawowych umiejętności społecznych (np. pisanie listu, adresowanie koperty, wysyłanie pocztą)
- lepsze poznanie swojej okolicy,
- doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej i pracy w zespole,
- nawiązywanie kontaktów z uczniami z innych krajów, zawieranie przyjaźni,
- poznawanie kultury, tradycji, stylu życia innych krajów,
- aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się,
- wykorzystanie wiedzy zdobytej na lekcjach.
Projekt realizowany jest w ramach programu eTwinning. Wszystkie działania projektowe i ich efekty zamieszczane są na platformie edukacyjnej Twinspace.
Ideą projektu jest nawiązanie przyjaźni i współpracy z uczniami ze szkół europejskich. Uczniowie będą wykorzystywać wiedzę zdobytą na lekcjach. Działania w ramach projektu obejmują tematy realizowane w klasie 5 ujęte w podstawie programowej:
- przedstawianie członków rodziny,
- opis szkoły,
- opis miejsca zamieszkania,
- dyskusja na temat zainteresowań,
- tworzenie przepisów kulinarnych.
Projekt realizowany jest przez grupę uczniów z klasy 5d od listopada 2023r do maja 2024r.
Partnerzy projektu:
1 Солоницівський ліцей №3, Charków, Ukraina
http://solonicevka-gymnasium3.edu.kh.ua/
2. 3rd Primary School of Glyfada, Glyfada, Grecja
3. ICS "Alessandro Volta" di Taranto, Taranto, Włochy
https://www.icvoltataranto.edu.it/
Działania podczas projektu:
1. Utworzenie loga projektu.
Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie samodzielnie stworzyli swoje loga w programie Canva, spośród których w każdym kraju wybrane zostały 2 najlepsze. Zostały one zamieszczone na tablicy Padlet, gdzie wszyscy głosowali na logo projektu. Wygrało logo ukraińskiego partnera.
2. Wymiana listów.
W ramach tego zadania uczniowie pisali tradycyjne listy i wysłali je pocztą. W listach pisali krótkie informacje o sobie, członkach rodziny, pracy, szkole, aby się lepiej poznać. Uczniowie pracowali w 3 grupach narodowych, po jednej dla każdej szkoły partnerskiej, i wysyłali swoje listy do partnerów.
W listach uczniowie musieli wykorzystać słownictwo (członkowie rodziny, zawody, przedmioty szkolne, ulubione rzeczy) i gramatykę (czas teraźniejszy prosty), których nauczyli się na lekcjach. Rozwijając swoje umiejętności pisania, musieli budować zdania, poprawiać błędy. Wielką radością było otrzymanie i przeczytanie listów od uczniów ze szkół zagranicznych.
https://sp3augustow.pl/?start=147#sigFreeId5e8f35730e
W grudniu przed świętami odbyło się spotkanie szkół partnerskich online. Uczniowie przedstawili się, rozmawiali o projekcie i złożyli świąteczne życzenia. Nauczyciele również organizowali telekonferencje aby planować poszczególne działania.
https://sp3augustow.pl/?start=147#sigFreeId1787d4680b
4. Prezentacja miast.
Uczniowie stworzyli wspólną prezentację o swoich miastach w aplikacji Thinglink. Znajdziemy na niej (klikając na kółeczka przy zdjęciach) filmiki o miastach partnerskich, zdjęcia naszej szkoły, legendę o Augustowie wykonaną w programie Canva.
https://docs.google.com/presentation/d/1qpe-gVcfMBBZ7KrjjXLydQd5GbCAtnd0jWEzZHh_DSU/edit?usp=sharing
5. Dyskusja na forum.
Kolejnym zadaniem była dyskusja na forum platformy Twinspace na temat sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów i ich zainteresowań. Uczniowie wykorzystali wiedzę nabytą podczas lekcji (słownictwo związane z zainteresowaniami, czas present simple i present continuous).
6. Wymiana przepisów kulinarnych.
W maju uczniowie na lekcjach uczyli się słownictwa związanego z gotowaniem (produkty spożywcze, naczynia kuchenne, czynności związane z przygotowywaniem dań). Na koniec wymienili się przepisami na regionalne danie każdego partnera. Efektem tego jest wspólna elektroniczna książka kulinarna. Uczniowie w szkołach przygotowali i degustowali dania swoje i partnerów.
https://www.storyjumper.com/book/read/172215451/664b1d4e451ae
https://sp3augustow.pl/?start=147#sigFreeIdb2365b8687
7. Ewaluacja projektu
Uczestnicy projektu sprawdzili swoją wiedzę na temat miast partnerskich, grając w quiz w aplikacji Kahoot. Następnie, wzięli udział w badaniu ankietowym, które sprawdzało poziom realizacji celów projektu. W anonimowej ankiecie wzięło udział 47 uczniów z Polski, Ukrainy, Grecji i Włoch. Ankieta wykazała, że dzięki udziałowi w projekcie u 82% uczniów wzrosła znajomość słownictwa, u 81% uczniów wzrosła umiejętność czytania i pisania, u 90% uczniów wzrosła znajomość mówienia i słuchania. 96% uczniów podniosło swoją umiejętność korzystania z aplikacji internetowych np. Canva, Storyjumper, Thinglink. Znajomość kultury państw partnerskich (kuchnia, miasta, zainteresowania) wzrosła u 87% uczniów.
Uczniowie odpowiadali też na pytanie, które działania sprawiały im największą przyjemność . Nie było zaskoczeniem, że u 63% uczniów odpowiedź dotyczyła tworzenia logo, natomiast 59% uczniów wolało wymianę przepisów kulinarnych i wspólne przygotowywanie potraw w szkole. Tworzenie prezentacji o miastach sprawiło przyjemność 51% uczestników.
Niezmiernie cieszy fakt, że aż 93% uczniów chciałoby brać udział w projektach eTwinning w przyszłości.
.