Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Laboratoria Przyszłości

Sprawozdanie z działalności "Laboratorium przyszłości" - Październik

W październiku w ramach projektu "Laboratorium przyszłości" realizowane były różnorodne zajęcia i warsztaty, które miały na celu rozwijanie umiejętności uczniów w różnych dziedzinach. Poniżej przedstawiamy szczegółowy raport z przeprowadzonych działań.

Klasa 8ei

Uczenie się przez całe życie.

  • Klocki Spike Lego

Klasa 2a

  • Klocki Lego Spike: Podczas obchodów Święta Szkoły uczniowie klas 1-3 mieli okazję korzystać z aparatu fotograficznego do dokumentowania swoich działań, a także tworzyli jesienne stroiki przy użyciu gorącego kleju.

Klasa 2b

  • Budowanie prostych budowli: Uczniowie korzystali z klocków Lego Spike, aby budować proste konstrukcje według podanej instrukcji.

Klasa 1c

  • Rozpoznawanie figur geometrycznych: Trzy osoby z klasy uczestniczyły w zajęciach z klockami Spike, gdzie rozpoznawali i budowali figury geometryczne.

Klasa 6a

  • Budowanie robotów z klocków Skrikit: Uczniowie budowali roboty z klocków Skrikit, rozwijając swoje umiejętności w zakresie inżynierii i programowania.

Klasy 8a, 8b, 8c, 8d

  • Reakcje otrzymywania kwasów: Uczniowie pracowali z modelami atomów, aby zrozumieć reakcje chemiczne prowadzące do powstawania kwasów.

Klasa 6b, 6d

  • Photon robot edukacyjny: Uczniowie uczyli się prostego programowania z wykorzystaniem robota Photon.

Klasy 8

  • Apteczka pierwszej pomocy: Uczniowie klas ósmych uczestniczyli w zajęciach dotyczących opatrywania ran, wykorzystując apteczki pierwszej pomocy.

Klasy 8c, 8d, 8ei

  • Przekształcanie wyrażeń algebraicznych: Uczniowie korzystali z plansz dydaktycznych z wzorami skróconego mnożenia, aby przekształcać wyrażenia algebraiczne.

Klasa 8a

  • Obliczanie pól powierzchni figur płaskich: Uczniowie pracowali z planszami dydaktycznymi, aby obliczać pola powierzchni różnych figur płaskich.

Klasa 5ei

  • Jak są zbudowane komórki?: Uczniowie korzystali z multimedialnych ilustracji przedmiotowych z biologii, aby zrozumieć budowę komórek.

Klasa 6Ei

  • Charakterystyka nicieni: Na zajęciach 21 października uczniowie korzystali z multimedialnych ilustracji przedmiotowych z biologii, aby poznać charakterystykę nicieni.

Klasy 7a, 7b, 7c, 7d, 7ei

  • Masa a siła ciężkości: Uczniowie korzystali z wagi laboratoryjnej, aby zrozumieć zależność między masą a siłą ciężkości.

To był bardzo intensywny i owocny miesiąc w "Laboratorium przyszłości". Uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności w różnych dziedzinach, co z pewnością przyczyni się do ich dalszego rozwoju edukacyjnego.

Małgorzata Wilczewska

Krystyna Szyper

Andrzej Wilczewski

 

Program Laboratoria Przyszłości jest inicjatywą edukacyjną. Odpowiedzialne za nią jest Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia prowadzone w nich były angażujące i ciekawe dla uczniów. Lekcje także mają pomagać w im odkrywaniu talentów. Laboratoria Przyszłości zakładają wsparcie wszystkich szkół podstawowych w wykształceniu kompetencji przyszłości z tzw. STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).

Rozpoczął się nowy rok szkolny 2024/2025, a wraz z nim nowe wyzwania i zadania realizowane w ramach programu Laboratoria Przyszłości w naszej szkole. Tradycyjnie nauczyciele pełni energii i nowych pomysłów zaangażowali się w uczestnictwo w zajęciach. Sprzęty multimedialne, klocki, układanki, zestawy naukowe pobudzają wyobraźnię, aktywizują uczniów i przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju. Podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej mali odkrywcy korzystali z Klocków Lego Spike, by tworzyć niesamowite budowle np. figury geometryczne, wakacyjne wspomnienia. Uczniowie klas szóstych tworzyli schematy budowy robotów, zaś ósmoklasiści budowali modele atomów. Cubo- klocki przypadły do gustu uczniom, którzy ćwiczyli działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych. Na zajęciach z fizyki nasi uczniowie korzystali z zestawów doświadczeń z magnetyzmu, dzięki czemu temat okazał się być bardzo ciekawy:). Bardzo przydatne okazały się również multimedialne ilustracje przedmiotowe z biologii, które wprowadziły uczniów w tematykę tkanek. Wrzesień był miesiącem ciężkiej pracy, jednak też można powiedzieć wspaniałej, kreatywnej zabawy:). 

#LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlości

Urszula Kuczyńska

Ewa Szyper

Elżbieta Kierklo

 

 

Sprawozdanie z działalności "Laboratorium przyszłości" w czerwcu

Czerwiec w naszym Laboratorium przyszłości był pełen fascynujących wydarzeń i intensywnej nauki. Oto podsumowanie naszej działalności:

 Czerwiec rozpoczęliśmy od Dnia Rodziny, który odbył się w klasie 2e. Rodzice i dzieci wspólnie brali udział w różnych warsztatach, dokumentując wszystkie chwile za pomocą aparatu fotograficznego. Był to wspaniały czas na integrację i wspólne odkrywanie nauki.
W klasie 3c zorganizowaliśmy warsztaty "Budowa z klocków", gdzie dzieci mogły realizować swoje wakacyjne plany. Używaliśmy zestawów Lego Spike, co pozwoliło na rozwijanie kreatywności i umiejętności konstrukcyjnych.
Klasa 5Ei skupiała się na tworzeniu prostych budowli z klocków BricQ, co nie tylko rozwijało wyobraźnię, ale także ćwiczyło motorykę małą. Dzieci miały okazję pracować nad precyzją i koordynacją ruchową.
W klasie 6c odbyły się wyścigi robotów Photon. Uczniowie programowali swoje roboty, ucząc się podstaw programowania i logiki. Zawody były ekscytujące i pełne emocji.
Dla klas 6 zorganizowaliśmy warsztaty z montażu i demontażu elementów elektronicznych przy użyciu stacji lutowniczych. Dzieci poznały podstawy elektroniki, co jest kluczowym elementem współczesnej technologii.
W klasach 7a, 7b, 7c, 7d i 7ei przeprowadziliśmy zajęcia na temat tlenków metali i niemetali. Używaliśmy modeli kulkowych atomów, aby dzieci mogły lepiej zrozumieć budowę różnych substancji.
W klasie 8 zorganizowaliśmy powtórkę na temat zawartości i użycia apteczki pierwszej pomocy. Uczniowie dowiedzieli się, jakie elementy znajdują się w apteczce i jak prawidłowo ich używać w różnych sytuacjach. To ważne umiejętności, które mogą być niezbędne w codziennym życiu.
W klasie 6c dzieci uczyły się, jak obliczać objętość graniastosłupa prostego. To praktyczna umiejętność, która ma swoje zastosowanie w wielu dziedzinach życia codziennego.
Klasa 5A zajmowała się projektowaniem własnego miasta, obliczając pole i obwód wielokąta. Do tej aktywności wykorzystaliśmy plansze dydaktyczne oraz klocki drewniane Cubo, aby stworzyć realistyczne plany urbanistyczne.

Czerwiec w Laboratorium przyszłości był pełen nauki, kreatywności i niezapomnianych chwil. Dziękujemy wszystkim uczniom za ich zaangażowanie i entuzjazm, a rodzicom za wsparcie. Do zobaczenia we wrześniu!

Małgorzata Wilczewska

Krystyna Szyper

Andrzej Wilczewski

 

Maj z programem „Laboratoria przyszłości”

  Nadchodzące wakacje 2024r. zbliżają się dużymi krokami, jednak uczniowie naszej szkoły ciągle czegoś nowego się uczą, rozwijają swoje zainteresowania, zaskakują swoimi pomysłami oraz kreatywnością jak też logicznym myśleniem. Uczniowie na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej budowały z klocków lego proste budowle dzięki klockom Lego Spike, jak też wykonały drobne prezenty swoim mamom z okazji Dnia Mamy. Klasy starsze zaś w tym miesiącu (maj) na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych czytały proste schematy tworzenia prostych budowli z klocków BricQ, ćwicząc tym samym motorykę małą. 6 c ścigała się podczas wyścigów robotów - programując roboty Photon.  Informatyka/ technika również była ciekawa, albowiem klasy szóste dzięki stacjom lutowniczym poznały sposób montażu i demontażu elementów elektronicznych. Multimedialne ilustracje przedmiotowe z biologii pozwoliły klasie 7ei poznać rozwój człowieka- od poczęcia do narodzin, natomiast podczas nauczania indywidualnego na lekcji biologii klasa można było dowiedzieć się o przystosowaniu ptaków do lotu oraz o przeglądzie i znaczeniu ptaków w życiu.

Program Laboratoria Przyszłości pozwala uczniom stale rozwijać ich zainteresowania w  coraz ciekawszych formach, jak również wzmacnia proces zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności przez uczniów.

 

Elżbieta Kierklo

Ewa Szyper

Urszula Kuczyńska

 

Kwiecień z programem „Laboratoria przyszłości”

Minął kolejny miesiąc naszych aktywności ze sprzętem zakupionym w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Poniżej relacja z naszych działań

Uczniowie klasy 1b i 6c podczas lekcji zajmowali się nauką programowania przy użyciu robota Photon co pozwoliło również na świetną zabawę. Na zajęcia korekcyjno – kompensacyjnych uczniowie klas 3b i 3d rozwijali motorykę małą budując z klocków BricoQ proste budowli wg. instrukcji. Uczniowie klasy 2e ćwiczyli tabliczkę mnożenia przy użyciu liczydła kulkowego Abaco. W 7ei  uczniowie projektowali  modele do druku 3D wykorzystując program Trinity Rescue Kit. Następnie wykonane projekty wydrukowali przy użyciu drukarki 3d. Na lekcji chemii uczniowie mogli składać modele związków chemicznych korzystając z kulkowych modeli atomów. Na lekcji biologii w klasie 7c korzystając z multimedialnych ilustracji przedmiotowych z biologii uczniowie poznawali budowę narządów zmysłu smaku, węchu, a w klasach 6bi, 6c budowę gadów – pierwszych kręgowców lądowych. Korzystając z plansz dydaktycznych uczniowie klasy 7ei na lekcji fizyki odkrywali tajemnice zasad dynamiki Newtona, a na matematyce uczniowie klasy 5c powtarzali wiadomości z czworokątów.

 Ewa Naumowicz

Katarzyna Dzieniszewska

Agnieszka Ziemińska

 

Marcowe Laboratoria Przyszłości - Kreatywność i edukacja w pełnym rozkwicie

Marzec to nie tylko czas zmiany pór roku, ale także czas, gdy nauka jest jeszcze bardziej inspirująca. Dni stają się dłuższe, a promienie słońca coraz częściej przebijają się przez chmury, dodając energii i entuzjazmu do codziennych zajęć.

W dynamicznym środowisku edukacyjnym Laboratoriów Przyszłości, uczniowie klas 1 i 2 w trakcie zajęć przechodzą nie tylko przez proces nauki, ale także przez wyjątkowe doświadczenie twórczego działania. Marcowe zajęcia miały świąteczną atmosferę, gdy uczniowie tworzyli piękne stroiki i wiązanki wielkanocne. Używając gorącego kleju, mali artyści tworzyli dzieła, które ozdobiły szkolne korytarze i wnętrza.

Kreatywność nie jest jednak zarezerwowana tylko dla najmłodszych. Klasy starsze angażują się w różnorodne projekty, które nie tylko rozwijają ich umiejętności, ale także poszerzają horyzonty edukacyjne. Klasy 4, na przykład, angażują się w naukę zasad ruchu drogowego, korzystając z interaktywnych plansz dydaktycznych. To nie tylko lekcja teorii, ale także praktyczne zastosowanie wiedzy, która może być kluczowa dla przyszłych bezpiecznych zachowań na drodze.

Programowanie staje się nieodłącznym elementem współczesnego świata, dlatego uczestnicy Laboratoriów Przyszłości zdobywają podstawy informatyki i robotyki już od najmłodszych lat. Klasy 4 nie tylko bawią się w programowanie robotów Photon, ale także uczą się logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Podobnie klasy starsze eksplorują świat naukowy, poznając tajniki biologii i fizyki za pomocą interaktywnych narzędzi edukacyjnych.

Klasy ósme ciężko pracują, przygotowując się do nadchodzących egzaminów. Na chemii budują modele kulkowe atomów, a na matematyce rozwiązują testy egzaminacyjne korzystając z matematycznych plansz dydaktycznych.  Jednak nawet w trakcie intensywnych przygotowań, Laboratoria Przyszłości to nie tylko rutynowe zajęcia, ale także fascynująca podróż przez świat wiedzy i odkryć.

Laboratoria Przyszłości to nie tylko szkoła, to miejsce, gdzie edukacja staje się pasją, a nauka staje się przygodą. Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli, każdy dzień jest okazją do nowych odkryć i osiągnięć.

Izabela Bogdanowicz

Joanna Suszyńska

Beata Czerwińska

 

Luty z programem „Laboratoria przyszłości”

Pozyskany w ramach projektu Laboratoria Przyszłości sprzęt wykorzystywany jest nie tylko na lekcji i zajęciach pozalekcyjnych, ale także przy okazji różnych szkolnych uroczystości.

W lutym odbyły się w naszej szkole Dni Otwarte, podczas których gościliśmy przyszłych pierwszoklasistów. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z możliwościami wykorzystania drukarki 3D. Zajęcia, w których uczestniczyły sześciolatki bardzo im się podobały i z wielkim zainteresowaniem śledzili każdy ruch drukarki oraz efekt finalny drukowania. Na pamiątkę spotkania otrzymali pamiątkowe breloczki wydrukowane na szkolnej drukarce.

Podczas spotkania mieli też okazję programować robota Python i SkriBota.

Również kolejne klasy z naszej szkoły zapoznawały się z funkcjonowaniem drukarki 3D. Uczniowie zapoznali się z budową drukarki 3D oraz sposobem jej pracy. Na koniec każdy uczeń miał możliwość obserwować, w jaki sposób powstaje przedmiot wydrukowany trójwymiarowo.

W minionym miesiącu uczniowie klas 1 – 3 budowali budowle z klocków LEGO BricQ i oraz Skrikit. Zajęcia miały na celu rozbudzać kreatywność i umiejętność podejmowania wyzwań.

Na lekcjach chemii uczniowie korzystali z modeli kulkowych atomów, a na lekcjach biologii niezbędne okazały się tablice przedmiotowe otrzymane w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. 

Podczas lekcji fizyki w klasach ósmych został wykorzystany zestaw Magnetyzm, dzięki któremu uczniowie zapoznali się z tematem Elektromagnes – budowa, działanie zastosowanie.

Sprzęt zakupiony dzięki programowi „ Laboratoria Przyszłości” zwiększa zainteresowanie dziedzinami technicznymi, rozwija zdolności i umiejętności uczniów, a przede wszystkim łączy zdobywanie wiedzy z ciekawością i odkrywaniem.

Krystyna Szyper

Małgorzata Wilczewska

Andrzej Wilczewski

 

Styczniowe zajęcia w „Laboratoriach Przyszłości”

Nowy rok 2024 nakłonił uczniów do rozwijania swoich umiejętności i zainteresowań  w ramach zajęć „Laboratoria Przyszłości”.

Karnawał to czas zabaw, uczniowie klas młodszych przygotowywali dekoracje klas na Choinkę szkolną, wykonywali  pracę plastyczną techniką kolażu wykorzystując kleje na gorąco. Uczniowie dowiedzieli się także jak ważne jest uczenie się przez całe życie, aby doskonalić swoje umiejętności na przykładzie budowania konstrukcji z wykorzystaniem klocków Lego Spike.

Dzieci z klasy 1b miały okazję zapoznać się z budową wagi szalkowej. Ważyły przybory szkolne i odczytywały ich ciężar. Uczyły posługiwania się wagą poprzez zabawę, co sprawiło im wiele radości.

Uczniowie klasy 6 Ei doskonalili swoje umiejętności w składaniu robota SkriBota do nauki i próbowali go programować według podanej instrukcji.

Przygotowywanie się do egzaminu na kartę rowerową rozpoczęli uczniowie klasy 4. Na lekcji techniki powtarzali przepisy ruchu drogowego oraz poznali budowę roweru oglądając i analizując plansze.

Podczas lekcji matematyki uczniowie klas 7 poznawali położenie figur w układzie współrzędnych.

Teraz już czas na odpoczynek, życzymy wspaniałych ferii. Po przerwie ponownie będziemy mogli realizować nasze pasje wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.

 

Ewa Szyper

Urszula Kuczyńska

Elżbieta Kierklo

 

Kreatywny grudzień z programem „Laboratoria przyszłości”

   Ostatni miesiąc roku obfitował w wiele ciekawych zajęć z wykorzystaniem pomocy z Laboratorium przyszłości 

   Klasy młodsze z 1b podczas zajęć języka niemieckiego za pomocą pistoletu z klejem na gorąco stworzyli przepiękne kalendarze adwentowe Adventskalender “Legendy”, które mogliśmy podziwiać na wystawie przy świetlicy szkolnej.

W klasie 2e uczniowie stawiali pierwsze kroki w nauce programowania poprzez zabawę klockami Lego Spike. Każde dziecko indywidualnie budowało proste konstrukcje zgodnie z poleceniem nauczyciela.

Czwartoklasiści na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych również uczyli się programowania z zestawem klocków Scottie Go.

Klocki Lego Spike przydały się także starszym uczniom podczas zajęć z doradztwa zawodowego, na których trenowali współpracę i umiejętność pracy grupowej jakże przydatnej w późniejszym dorosłym zawodowym życiu. Na technice w klasach 6 zestawy klocków lego posłużyły do nauki o elementach elektroniki.

   Na informatyce uczniowie klas 6A , 6Ei oraz 7D  doskonalili obsługę drukarek 3D.

Na lekcjach matematyki w klasach siódmych wykorzystano plansze dydaktyczne dotyczące figur geometrycznych: trójkątów i czworokątów, zaś w klasach ósmych uczniowie poznawali rodzaje ostrosłupów z zestawem Wielkie bryły.

Na biologii multmedialne ilustracje pomogły uczniom lepiej poznać i zrozumieć budowę układu limfatycznego oraz budowę i czynności życiowe owadów. Z kolei na zajęciach kreatywnych z fizyki uczniowie klasy 8bi z ciekawością odkrywali jak działają magnesy z zestawem Magnetyzm.

Grudzień upłynął nam więc niezwykle kreatywnie i twórczo.

Katarzyna Dzieniszewska

Ewa Naumowicz

Agnieszka Ziemińska

 

Listopad z programem „Laboratoria przyszłości”

Klocki Klocki Scottie Go posłużyły klasie czwartej do nauki programowania- skanowanie kamerą telefonu. W klasach 6 tworzono konstrukcje z klocków  Skrikit, składano również roboty i pojazdy z klocków SkriBot. Uczniowie klasy integracyjnej pobierali aplikacje Photon EDU i łączyli się z robotami Photon.

Uczniowie klasy 8 również mieli przyjemność korzystania z robotów SkriBot  w trakcie zajęć rozwijających kreatywność z fizyki. Na zajęciach tych młodzież budowała proste układy elektryczne.

Na lekcjach biologii klasy siódme wzbogaciły swoją wiedzę na temat budowy i funkcji krwi, budowy i roli układu oddechowego przy użyciu multimedialnych ilustracji przedmiotowych.

W klasach szóstych na lekcjach matematyki obliczano obwody trójkątów i czworokątów przy pomocy plansz dydaktycznych.

Nasi najmłodsi uczniowie wykorzystali kleje na gorąco do tworzenia prac plastycznych o tematyce jesiennej oraz innowacyjnych zajęć z języka niemieckiego.

Izabela Bogdanowicz

Beata Czerwińska

Joanna Suszyńska

 

Październik z „Laboratorium przyszłości”

Pomoce z programu „Laboratoria przyszłości” uatrakcyjniają lekcje i specjalistyczne zajęcia pozalekcyjne, ułatwiają zrozumienie trudnych zagadnień, zachęcają uczniów do aktywności.

W październiku najmłodsi z klas 1-3 wykorzystywali pistolety do klejenia na gorąco, przygotowując prace plastyczno- techniczne związane ze Świętem Zmarłych oraz tworzyli „Portret wychowawcy”. Uczniowie klasy pierwszej rozwijali wyobraźnię przestrzenną, budując figury z klocków do budowy figur przestrzennych.

Uczniowie klas piątych, podczas pozalekcyjnych zajęć  korekcyjno- kompensacyjnych, konstruowali proste budowle z  LEGO Education SPIKE, uczyli się pracować wg podanej instrukcji.

Szóstoklasiści na lekcjach informatyki wykonali wydruki na drukarce 3D, na technice zostali wprowadzeni w świat elektroniki pracując z zestawami LEGO, na lekcji biologii multimedialne ilustracje przedmiotowe umożliwiły im poznanie zwierząt należących do płazińców. Natomiast na pozalekcyjnych zajęciach kreatywnych poznawali własności brył (sześcianów i prostopadłościanów), pracując z klockami drewnianymi Cubo.

Na lekcjach informatyki uczniowie klas siódmych rozwijali twórcze myślenie, programując SkriBota za pomocą aplikacji SkriApp pobranej na smartfona, na biologii, omawiając budowę i funkcje układu pokarmowego, wykorzystali multimedialne ilustracje przedmiotowe na ten temat. Plansza „Jednostki, zamiana jednostek” umożliwiła im zrozumienie pojęcia gęstości i jej jednostek na lekcjach fizyki.

Poznanie zawodów przyszłości na zajęciach doradztwa zawodowego w klasach siódmych i ósmych ułatwiły klocki LEGO SPIKE.

Na lekcjach chemii ósmoklasiści budowali modele cząsteczek kwasów tlenowych z kulkowych modeli atomów. Zbudowane modele umożliwiły zrozumienie procesu dysocjacji jonowej. Natomiast wykorzystanie plansz dydaktycznych na matematyce ułatwiły rozwiązywanie zadań o trójkątach i czworokątach.

 Małgorzata Wilczewska

Andrzej Wilczewski

Krystyna Szyper

 

 

Nowy rok szkolny 2023/2024 przed nami :), a tym samym kontynuujemy naszą przygodą z programem Laboratoria Przyszłości. W tym roku szkolnym również pierwszaczki będą miały możliwość skorzystania z naszych ciekawych pomocy dydaktycznych, zaś inni uczniowie mogą w dalszym ciągu rozwijać swoje talenty z poznanym już sprzętem :).

Podczas uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego 2022/23 wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu "Laboratoria Przyszłości” - aparat fotograficzny, w celu stworzenia relacji z tej uroczystości. Relacja zdjęciowa pojawiła się na naszym szkolnym Facebooku :).

Czwartoklasiści podczas zajęć z informatyki dowiedzieli się jak działa drukarka 3D, a dodatkowo sami przygotowali swój własny projekt. :). Uczniowie klas drugich postanowili stworzyć na zajęciach technicznych pracę pt. “Wakacyjna przygoda” . Do tego bardzo przydatny okazał się gorący klej. Szóste klasy wykonały bardzo ciekawe konstrukcje z klocków Skrikit, zaś klasy ósme, w tym miesiącu już ciężko, oj ciężko :), :), :)  pracowały na zajęciach z chemii, jednak wsparcie odnaleźli w modelach atomów, dzięki czemu temat powtórzenia tlenków i wodorotlenków nie był taki ciężki.

#LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlości

Urszula Kuczyńska

Ewa Szyper

Elżbieta Kierklo

Czerwiec, to kolejny miesiąc, w którym stosowaliśmy nowoczesne technologie w edukacji dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.

Uczniowie klas I-III, w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, ćwiczyli koncentrację uwagi, doskonalili spostrzeganie wzrokowe i konstruowali proste budowle wg. podanego schematu z wykorzystaniem LEGO Education BricQ Motion Essential. Na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej powtarzali tabliczkę mnożenia z Abaco, wykonywali ćwiczenia usprawniające funkcje przestrzenne, tworzyli plakaty dotyczące ulubionego zwierzęcia z pomocą gorącego kleju oraz bawili się z LEGO Education BricQ Motion Essential rozwijając wyobraźnię przestrzenną.

Klasy ósme w oparciu o Program Tutorial Tinkercad wydrukowały breloczek do kluczy na drukarce 3D, natomiast na lekcjach chemii uczniowie zbudowali cząsteczkę aminokwasu, wykorzystując modele kulkowe atomów.

Konstrukcje z klocków Skrikit tworzyła, na lekcjach informatyki, klasa czwarta.

Zastosowanie zakupionego sprzętu oraz nowoczesnych technologii w naszej szkole jest coraz bardziej popularne, a innowacyjne narzędzia inspirują i motywują uczniów do nauki oraz rozwijają ich kreatywność i umiejętności techniczne.

Krystyna Szyper

Andrzej Wilczewski

Małgorzata Wilczewska

Miesiąc maj obfitował w ciekawe zajęcia zarówno lekcyjne, jak i pozalekcyjne. Wszystko to dzięki urządzeniom, narzędziom i materiałom zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Klasy młodsze w trakcie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych rozwijały swoją wyobraźnię przestrzenną oraz usprawniały motorykę małą dzięki wykorzystaniu konstrukcyjnych kloców LEGO Education BricQ. Podczas zajęć wyrównawczych uczniowie po raz pierwszy spotkali się z  Photonem. Współpracując w małych grupach, rozwijali umiejętność analitycznego myślenia. Dowiedzieli się, też jak działa robot Photon i poznali jego możliwości . Dzięki temu zajęcia te w niesamowity sposób pokazały sposób kodowania i programowania, pobudziły wyobraźnię, kreatywność, logiczne myślenie oraz ciekawość i umiejętność pracy zespołowej. Podczas lekcji informatyki 5c poznała internetową bazę gotowych modeli 3D. Ponadto wykorzystała gotowy model do projektowania 3D. Natomiast klasa 6d dowiedziała się jak pracuje drukarka 3D. Klasy ósme, wykorzystały kulkowe modele atomów po to, aby na lekcji chemii dowiedzieć się na czym polegała reakcja estryfikacji, czyli reakcji chemicznej, w wyniku której powstają estry.

Elżbieta Kierklo

Ewa Szyper

Urszula Kuczyńska

Kwiecień z programem „Laboratoria przyszłości”

  

Minął kolejny miesiąc naszych aktywności ze sprzętem zakupionym w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”.

Uczniowie klas młodszych podczas lekcji z edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć korekcyjno – kompensacyjnych wykorzystali klocki LEGO Education BricQ Motion Essential do treningu koncentracji uwagi oraz do ćwiczeń usprawniających funkcje przestrzenne. Pistolety z klejami na gorąco posłużyły zaś uczniom kl. 3B do wykonywania Osterstrauss, czyli wielkanocnych dekoracji.

Uczniowie kl. 4Ei na lekcji informatyki tworzyli ciekawe konstrukcje z klocków Skrikit, zaś uczniowie kl. 6D na technice wykorzystali stację lutowniczą z gorącym powietrzem YATO do łączenia metali metodą lutowania. Lekcje biologii w klasach szóstych i zajęcia rozwijające kreatywność z biologii dla uczniów kl. 6D zostały ponownie wzbogacone o multimedialne ilustracje przedmiotowe pozwalające lepiej zrozumieć budowę ryb i płazów.

Klasy ósme na lekcjach chemii po raz kolejny mogły wykorzystać kulkowe modele atomów do zrozumienia zagadnień związanych z szeregiem homologicznym alkoholi, zaś na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa wykorzystać apteczkę w celu przypomnienia i utrwalenia wiadomości z pierwszej pomocy. Ponadto uczniowie kl. 8A na lekcji matematyki korzystali z zestawu plansz dydaktycznych
w celu utrwalenia wiadomości o graniastosłupach i ostrosłupach, zaś uczniowie kl. 8D na zajęciach rozwijających kreatywność z matematyki projektowali i drukowali na drukarce 3D modele prostopadłościanów, graniastosłupów i ostrosłupów. Uczniowie kl. 8D korzystali również z drukarki 3D na zajęciach rozwijających kreatywność z fizyki do stworzenia modelu Układu Słonecznego.

 

                                                                                                                           Katarzyna Dzieniszewska

                                                                                                                           Agnieszka Górska

                                                                                                                           Agnieszka Ziemińska

 

Zadaniem programu Laboratoria przyszłości jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów,  a także rozwijanie  kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach tego programu uczniowie klasy 8As wykonali eksperyment matematyczny „Juice box geometry”. Celem eksperymentu było stworzenia modelu matematycznego pudełka po soku. Uczniowie zastosowali w praktyce pojęcia objętość i pole powierzchni prostopadłościanu. Szacowali, w którym kartonie może zmieścić się najwięcej soku. Sprawdzali, który karton po soku został wyprodukowany z najmniejszej ilości opakowania. Ciekawych spostrzeżeń na temat obniżania kosztów opakowania dostarczyło uczniom obliczanie stosunku pola powierzchni do objętości kartonów. Efekty swoich pomiarów i obliczeń zebrali w formie prezentacji, którą przedstawili na lekcji:)

  

 

Izabela Bogdanowicz 

Beata Czerwińska  

Agata Daniłowicz

 

Sprzęt zakupiony w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości uatrakcyjnia w naszej szkole  prowadzone lekcje.

W lutym klasa 8 d składała roboty SKRIBOT, które następnie programowali dzięki aplikacji mobilnej zainstalowanej na swoich telefonach. Na pierwszych zajęciach uczniowie uczyli się obsługiwania robotów, później dzięki aplikacji mobilnej będą mogli tworzyć programy przedstawione za pomocą schematów blokowych.

Podczas zajęć informatyki kl. 6 ei miała okazję testować robota Photon. Nauka przez zabawę jest najlepszą i najbardziej przyswajalną jej formą. Robot Photon wprowadza dzieci w świat technologii, rozwija ich kreatywność, zdolności logicznego myślenia oraz uczy programowania. 

Klasy 8 na lekcji chemii budowali kulkowe modele atomów. Przestrzenne modele wpływają na wyobraźnię uczniów, a tym samym ułatwiają rozumienie i zapamiętywanie prezentowanego na lekcji materiału.

 

Krystyna Szyper 

Andrzej Wilczewski 

Małgorzata Wilczewska

 

 

Listopad to kolejny miesiąc wykorzystywania pomocy z programu „Laboratoria przyszłości”

Klocki Lego Education SPIKE posłużyły do rozwijania logicznego i algorytmicznego myślenia oraz układania według podanej instrukcji prostych budowli podczas zajęć specjalistycznych z uczniami z klas 1c, 2b i 4ei. Uczniowie klasy 8gi również mieli przyjemność korzystania z klocków Lego Education SPIKE  w trakcie zajęć z doradztwa zawodowego dotyczących kreatywnego spojrzenia na przyszły zawód.

Na lekcji informatyki klasa 4ei po raz pierwszy użytkowała drukarkę 3D, natomiast klasy 6ei i 8ei montowały, uruchamiały i konfigurowały robota SkriBot. Podczas lekcji chemii uczniowie klas 8b, 8c, 8d, 8gi z wykorzystaniem kulkowych modeli atomów poznawali wzory i nazwy soli.

Lekcja techniki w klasie 5 dotycząca konserwacji ubrań i urządzeń AGD została urozmaicona planszami edukacyjnymi. Zestawy klocków Skrikit posłużyły integracji zespołu klasowego na zajęciach z wychowawcą. Jak zaprojektować graniastosłup prosty o podanym polu powierzchni? – uczniowie klasy 8, którzy podczas zajęć rozwijających kreatywność z matematyki  używali zestawu klocków Soma – Cubes udzielą odpowiedzi na to pytanie bez problemu.

Podczas zajęć rozwijających kreatywność z fizyki uczniowie klasy 8d poznali możliwości scribota. Multimedialne foliogramy pozwoliły uczniom klas 6b, 6c, 6d, 6ei zapoznać się z budową i znaczeniem pierścienic, natomiast plansza - dziedziczenie płci, kariotyp człowieka uprzyjemniła przyswajanie wiedzy dotyczącej dziedziczenia płci i cech z nią związanych uczniom klas 8as, 8c, 8d, 8ei, 8f podczas lekcji biologii. Zajęcia rozwijające kreatywność z biologii, na których uczniowie klasy 6d uczyli się charakterystyki bezkręgowców, a konkretnie pierścienic zostały wzbogacone multimedialnymi ilustracjami przedmiotowymi.

Izabela Bogdanowicz

Beata Czerwińska 

Agata Daniłowicz

 

Styczniowe zajęcia w ramach Laboratorium Przyszłości

 

Za nami kolejny miesiąc nauki i pracy z nowym sprzętem nabytym w ramach programu “Laboratoria Przyszłości”. W styczniu nasi podopieczni mieli możliwość przećwiczenia tabliczki mnożenia z Abaco. Okazało się, że tabliczka mnożenia wcale nie jest trudna :). Wspólna zabawa połączona z rywalizacją sprawiła, iż uczniowie bardzo chętnie powtórzyli tabliczkę mnożenia. Młodsi uczniowie mieli też w tym miesiącu możliwość pracy z wagą szalkową. Tu również nauka odbyła się poprzez zabawę. Ważenie piórników, przyborów szkolnych sprawiło im ogromną przyjemność. Oczywiście nie zabrakło też zajęć z Lego Spike, które pomogły w usprawnianiu motoryki małej. Zajęcia takie bardzo podobają się uczniom i pozwalają na rozwijanie ich kreatywności i pewności siebie. Podczas zajęć chemii, starsi uczniowie mogli wziąć udział w lekcji pt. Reakcje strąceniowe. Zajęcia te polegały na modelowaniu molekularnym reakcji soli z kwasami, zasadami i innymi solami. Dzięki tym sprzętom nasi młodzi chemicy mogli przeprowadzić bardzo ciekawe eksperymenty chemiczne. Klasy ósme w tym miesiącu dalej kontynuowały swoją przygodę ze Skribotami, ale rozpoczęły również pracę z trudniejszymi zagadnieniami z robotyki. Uczniowie ci zapoznali się już z aplikacją Photona i w najbliższym czasie nastąpi jego uruchomienie. Trzymamy za Was kciuki! Na zajęciach kreatywnych z geografii uczniowie stworzyli mapę świata. Zaś na zajęciach z biologii wykorzystano w tym miesiącu zestawy do badania zanieczyszczeń powietrza oraz multimedialne foliogramy przybliżające uczniom cechy stawonogów. Miesiąc styczeń, był miesiącem ciężkiej pracy, ale również wspaniałej zabawy. 

 

 

 

Ewa Szyper 

Urszula Kuczyńska 

Elżbieta Kierklo

Kreatywny grudzień z programem „Laboratoria przyszłości”

   Kolejny miesiąc rozwijaliśmy zainteresowania uczniów i uczyliśmy kreatywności, wykorzystując pomoce zakupione w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

   Kl. 1E rozwijała umiejętność współdziałania w grupie oraz umiejętność wzajemnego komunikowania się, wykorzystując klocki LEGO Education BricQ Motion Essential, zaś uczniowie kl. 2B na zajęciach specjalistycznych wykorzystali klocki LEGO Education SPIKE do treningu koncentracji uwagi. Kleje na gorąco posłużyły zaś uczniom kl. 3B do wykonania przepięknych stroików bożonarodzeniowych.

   Na lekcji informatyki uczniowie kl. 5A wykonali swój pierwszy wydruk na drukarce 3D, zaś uczniowie kl. 6B budowali i programowali roboty SkriBot. Lekcje biologii w klasach szóstych zostały wzbogacone multimedialnymi foliogramami, dzięki którym uczniowie mogli poznać charakterystyczne cechy stawonogów, natomiast zestaw do badań zanieczyszczenia powietrza został wykorzystany przez uczniów kl. 6B na zajęciach koła ekologicznego.

   Klasy ósme na lekcjach chemii korzystały z kulkowych modeli atomów do modelowania reakcji kwasów z zasadami, dzięki czemu łatwiej było im zrozumieć reakcje zobojętniania. Na zajęciach rozwijających kreatywność z matematyki uczniowie kl. 8As wykorzystali zestaw klocków Soma – Cubes i zestaw Wielkich brył szkolnych do poszukiwania zależności między polem powierzchni
a objętością prostopadłościanów, zaś uczniowie kl. 8D szukali zależności między robotyką
i matematyką, wykorzystując zestawy kloców Krypton i Spike. Zajęcia z doradztwa zawodowego
w kl. 8Gi dały też możliwość wykorzystania klocków LEGO Education SPIKE oraz BricQ
do zrozumienia znaczenia uczenia się przez całe życie.

Grudzień upłynął nam więc kreatywnie i ciekawie.

 

                                                                                                                           Katarzyna Dzieniszewska

                                                                                                                           Agnieszka Górska

                                                                                                                           Agnieszka Ziemińska

                                           

 

 

„Laboratoria przyszłości” na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

Pomoce z programu „Laboratoria przyszłości” rozwijają kompetencje dzieci i młodzieży i cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów.

W październiku najmłodsi z klas 1-3, podczas pozalekcyjnych zajęć  specjalistycznych, konstruowali proste budowle z  LEGO Education SPIKE, rozwijali kreatywność, tworząc geometryczne konstrukcje  Modelle in XXL i wykorzystywali pistolety do klejenia na gorąco, przygotowując prace plastyczno- techniczne „Dary jesieni”.

Na lekcjach informatyki uczniowie klas szóstych rozwijali twórcze myślenie, zdolność koncentracji, organizacji miejsca pracy i planowania, pracując z zestawami konstrukcyjnymi Skrikit oraz wykonali swój pierwszy wydruk na drukarce 3D. Natomiast na lekcji biologii foliogramy multimedialne umożliwiły im poznanie zwierząt należących do płazińców.

Na lekcjach chemii ósmoklasiści budowali modele cząsteczek kwasów tlenowych z kulkowych modeli atomów. Zbudowane modele ułatwiły zrozumienie procesy dysocjacji jonowej. Na pozalekcyjnych zajęciach rozwijających kreatywność z geografii stworzyli mapę Azji na drukarce 3D. Natomiast na lekcji biologii, omawiając mejozę, wykorzystali planszę na ten temat. Integrację klasy i doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, w czasie zajęć z preorientacji zawodowej, umożliwiła realizacja projektu z wykorzystaniem zestawów klocków Krypton i Spike.

Realizując temat „Moje zainteresowania”, na zajęciach z wychowawcą, uczniowie klasy piątej pracowali z zestawami klocków Skrikit, rozwijając nie tylko umiejętności manualne, ale także myślenie i wyobraźnię przestrzenną.

Małgorzata Wilczewska

Andrzej Wilczewski

Krystyna Szyper

 

Uczniowie  Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 2 korzystają już ze sprzętu zakupionego w ramach rządowego programu „Laboratoria przyszłości”.

Najmłodsi uczniowie klas 1-3 podczas zajęć pozalekcyjnych doskonalili trening koncentracji uwagi, umiejętności analitycznego, logicznego myślenia a wszystko to podczas niesamowitej zabawy, pełnej robotyki z wykorzystaniem klocków Lego Spike. Dodatkowo poznali też Scottiego- interaktywny system nauki programowania,  który będzie ich wdrażał w przyszłości w umiejętności kodowania i programowania.

Uczniowie z klas 6 i 8 podczas zajęć pozalekcyjnych w tym miesiącu, poznali elementy elektroniczne płyty głównej komputera. Młodzi informatycy wykorzystali swoją wiedzę w montażu i demontażu. To było bardzo ciekawe doświadczenie :). Tu również na zajęcia w grupie starszych wkradł się Scottie.    W przyszłości nasi podopieczni wykorzystają swoje nowe umiejętności podczas zajęć informatycznych.

Podczas zajęć chemii, siódmoklasiści  samodzielnie zbadali gęstość substancji, co sprawiło im nie lada przyjemność.

Wszystkie te zajęcia były prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający rozwijaniu zainteresowań i umiejętności praktycznych.

Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwoli na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy oraz  praktycznych umiejętności.

Laboratoria przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych, a jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Informacje  o programie: https://gov.pl/web/laboratoria/o-programie2

#LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlości

Zapraszamy Wszystkich serdecznie na naszego padleta “Laboratoria Przyszłości”.

https://padlet.com/urszulakuczynska/v209fdxmn2olid0m

Urszula Kuczyńska

Ewa Szyper

Elżbieta Kierklo

 

Szkoła Podstawowa nr 3 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w ramach programu Laboratoria Przyszłości otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 280 800,00 zł. Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać  zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki czy w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także na zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań i innych formach rozwijania umiejętności. 

Pozyskane środki zostały przeznaczone na zakup nowoczesnego sprzętu, takiego jak roboty edukacyjne, drukarki 3D, aparaty fotograficzne, zestawy edukacyjne Arduino, stacje lutownicze, klocki do samodzielnej konstrukcji oraz profesjonalny sprzęt do nagrań.  Już od września będzie on gościł podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku, który przedstawia nasze nowe pomoce dydaktyczne. Mamy nadzieję, że nasi uczniowie, tak jak i my, będą bardzo zadowoleni

https://1drv.ms/v/s!AgZHGKmFkCh1gTdAwh25-miejtHK?e=Fzgl12

 

Urszula Kuczyńska

Koordynator projektu ,,Laboratoria Przyszłości''

 

   
© ZSS Augustów