Terapia EEG BIOFEEDBACK
- Szczegóły
- Kategoria: Terapia EEG BIOFEEDBACK
- Opublikowano: poniedziałek, 01, lipiec 2013 10:19
- Super User
- Odsłony: 3507
TRAPIA METODĄ EEG BIOFEEDBACK
Nasza placówka bierze udział w projekcie edukacyjnym „ Edukompetentni”, w ramach którego realizowanych jest szereg przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjną dla uczniów naszej szkoły.
Oferta projektu dotyczy wielu nowoczesnych metod i form terapii dla uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu, z nadpobudliwością psychoruchowa, dysleksją, dysgrafia, dysortografią. Jedną z takich terapii jest metoda Biofeedback.
EEG Biofeedback to metoda ustalania harmonii czynności fal mózgowych na zasadzie bioregulacji i samouczenia się mózgu formą treningową wideozabawy. Metodę tę stosuje się dla doskonalenia zdrowia, pokonywania trudności w uczeniu się, wspierania przy intensywnej nauce i pracy oraz wspomagania leczenia zaburzeń i chorób psychosomatycznych. Jako metoda biologiczna nie ma żadnych ubocznych działań ( w odróżnieniu od podawania leków). Wspomaga zdrowy rozwój mózgu już od końca 3-go roku życia do dojrzałości.
Dzieci z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami zachowania i problemami z koncentracją uwagi w większości wypadków mieszczą się w niższych pasmach częstotliwości fal mózgu w badaniu EEG ( elektroencefalogramie) niż powinny mieć zgodnie ze swoim wiekiem, dlatego też terapia metodą Biofeedback jest dla nich szczególnie korzystna.
Treningi EEG Biofeedback przeznaczone są dla uczniów mających:
- gorsze wyniki w nauce, mimo wysokiej inteligencji,
- specyficzne trudności w uczeniu się ( dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię),
- zaburzenia uwagi,
- problemy z właściwym zachowaniem, ogólną samokontrolą,
- kłopoty z planowaniem i właściwą organizacją pracy,
- przewlekłe bóle głowy,
- nadmierny stres.
Zastosowanie treningu może znacznie polepszyć czynność bioelektryczną mózgu wraz z ukierunkowaniem i wzmocnieniem koncentracji uwagi, hamowaniem stanów nadmiernego pobudzenia i stanów nadmiernego hamowania.
Trening poprawia:
- koncentrację uwagi i jej utrzymanie
- szybkość uczenia się, zapamiętywania i przypominania sobie
- kondycję umysłową i fizyczną
- pokonać stres, tremę
- uwierzyć we własne siły, podwyższyć samoocenę
- poprawić samopoczucie, by dziecko było radosne.
Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i istotności problemu. Treningi można podzielić na krótkoterminowe ( ok. 10-20 spotkań), takie które wymagają systematycznej pracy przez ok., 40- 60 sesji 9 np. ADHD) i długoterminowe ( np. afazja do 80 sesji). Spotkania odbywają się co najmniej raz w tygodniu.
Trening odbywa się poprzez interaktywną współpracę z komputerem. Dzięki temu pacjent świadomie reaguje na zadania stawiane przez terapeutę. Terapia jest niezwykle efektywna, a przy tym przyjemna. Dzieci mogą wybierać formę prezentacji sygnału: może to być gra, animacja lub ulubiona bajka DVD.
Jolanta Pietraszkiewicz