Zajęcia socjoterapeutyczne
- Szczegóły
- Kategoria: Zajęcia socjoterapeutyczne
- Opublikowano: wtorek, 08, listopad 2016 19:17
- Super User
- Odsłony: 12630
Socjoterapia to specjalistyczne zajęcia ukierunkowane na eliminowanie lub na zmniejszenie poziomu zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Socjoterapia jest formą pomocy adresowaną do dzieci i młodych ludzi w okresie dorastania, borykających się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.
Zajęcia socjoterapeutyczne adresowane są do dzieci: z zaburzeniami zachowania, nadpobudliwością, agresją, zahamowaniem, niską samooceną, nieśmiałych, mających problemy szkolne wynikające z parcjalnych deficytów bądź z zaniedbania środowiska.
1. Założenia programu
Program zajęć socjoterapeutycznych jest formą pomocy psychologiczno – pedagogicznej adresowaną do dzieci z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami emocjonalnymi. Zaburzenia te zakłócają proces socjalizacji, utrudniają rozwój osobisty i społeczny dzieci, powodują i nasilają trudności szkolne.
Istotą programu socjoterapeutycznego jest realizacja celów:
- terapeutycznych - dostarczanie wzorców zachowań pożądanych umożliwiających wypróbowanie i wyćwiczenie tych zachowań oraz odreagowanie napięć emocjonalnych,
- edukacyjnych - zapoznanie z zagadnieniami, które ułatwiają funkcjonowanie społeczne dzieci i radzenie sobie z problemami, umiejętność rozwiązywania konfliktów, rozpoznawania i nazywania emocji, pełnienia ról społecznych. poznawanie swoich mocnych stron itp.,
- rozwojowych - zaspokajanie potrzeb związanych z etapem rozwojowym dzieci w młodszym wieku szkolnym: potrzeby aktywności ruchowej, zabawy, ciekawości poznawczej, kontaktów z rówieśnikami.
2. Struktura zajęć socjoterapeutycznych
Zajęcia socjoterapeutyczne tworzą dynamiczną całość, na którą składają się określone etapy pracy z grupą:
- Pierwszy etap - okres powstawania grupy.
- Właściwy etap pracy z grupą - realizacja celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.
- Ostatni etap pracy z grupą - przygotowanie do zakończenia jej funkcjonowania.
Poszczególne zajęcia mają swoją strukturę i formę, w której wyodrębnia się:
- rytualne powitanie, podzielenie się informacjami na temat wydarzeń między zajęciami lub na temat aktualnego stanu emocjonalnego uczestników zajęć;
- gry i zabawy wyciszające lub energetyzujące (zależnie od nastroju grupy i jej energii);
- gry i ćwiczenia stwarzające sytuacje psychokorekcyjne, edukacyjne lub rozwojowe służące aktywnemu nabywaniu doświadczeń emocjonalnych i poznawczych;
- omówienie (podsumowanie) każdego ćwiczenia;
- rytualne zakończenie zajęć.
3. Cele programu:
Cel główny:
- poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci i nauka nowych umiejętności.
Cele szczegółowe:
- nauka umiejętności wspólnej zabawy i współpracy,
- uczenie postaw wzajemnego szacunku,
- nauka rozpoznawania i wyrażania emocji,
- nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów w domu i w szkole,
- stworzenie możliwości odreagowania napięć oraz wyzwalania emocji,
- rozwijanie zdolności akceptacji siebie i innych oraz empatii,
- poznawanie przez dzieci swoich mocnych stron, budowanie pozytywnego obrazu siebie,
- nabycie umiejętności nieagresywnego sposobu rozwiązywania problemów interpersonalnych,
- poznanie przez dzieci metod radzenia sobie ze stresem.
4. Treści programu:
- Integracja
- Wzajemne poznanie
- Budowanie pozytywnej samooceny
- Role społeczne
- Uczucia
- Empatia
- Skuteczna komunikacja
- Rozwiązywanie konfliktów
- Radzenie sobie ze stresem
6. Metody pracy:
- praca w kręgu – umożliwia wszystkim uczestnikom grupy bezpośredni kontakt wzrokowy, sprzyja nawiązywaniu kontaktu emocjonalnego,
- rundka – pozwala na dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami,
- „burza mózgów” – aktywizuje grupę i wyzwala jej potencjał twórczy, służy tworzeniu pomysłów na rozwiązanie określonego problemu,
- rysunki i prace plastyczne – pozwala przekazać dzieciom, które mają trudności z werbalizacją wiedzy o świecie oraz stosunku emocjonalnego do jego elementów,
- inscenizacje, odgrywanie scenek – umożliwia wczucie się w sytuację innej osoby i jej zrozumienie, poruszenie ważnego problemu, odreagowanie emocjonalne ze zwrotną informacją od uczestników grupy;
- zabawa – uwalnia dzieci od negatywnych przeżyć, służy relaksowi i wprowadzeniu dobrego nastroju, podnosi energię grupy, sprzyja integracji ;
- gry psychologiczne – wprowadzają do grupy nową sytuację, w której uczestnicy zajęć zdobywają nowe doświadczenia, kończą się omówieniem.
7. Forma realizacji programu
Program zajęć socjoterapeutycznych obejmuje spotkania prowadzone raz w tygodniu w wymiarze 1 godziny lekcyjnej. Zajęcia realizowane są w trzech grupach:
I GRUPA – uczniowie klas I, II, III SP
II GRUPA – uczniowie klas IV, V, VI, VII SP
III GRUPA – uczniowie klas II i III Gim.
8. Założone efekty zajęć socjoterapeutycznych:
- zdobycie przez dzieci pozytywnych doświadczeń w grupie,
- zintegrowanie uczestników,
- stworzenie możliwości odreagowania emocji i napięć,
- zdobycie przez dzieci umiejętności społecznych, tj.: autoprezentacji, nawiązywania kontaktów, empatii, mówienia „nie”, wyrażania własnego zdania, zdolności wykorzystania swoich mocnych stron, rozumienia i nazywania przeżywanych uczuć, konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
Jarosław Zyskowski