Otwarta szkoła
Po raz kolejny nasza szkoła zorganizowała dzień otwarty dla przyszłych pierwszoklasistów. Rodzice wraz ze swoimi pociechami po przekroczeniu progu naszej „Trójki” zostali powitani przez Panią Dyrektor Wiesławę Chrulską, Panią Dyrektor Bożenę Huszcza i nauczycieli.
Na początku goście mieli okazję porozmawiać z dyrekcją, pooglądać wystawy i ekspozycje prac naszych uczniów, zapoznać się osiągnięciami sportowymi naszych wychowanków w postaci zdobytych licznych pucharów, medali i dyplomów. Mogli obejrzeć kolekcję zdjęć z uroczystości szkolnych.
Następnie przedszkolaki podzielone na grupy, zwiedzały poszczególne sale i uczestniczyły w krótkich, lecz niezwykle ciekawych zajęciach. Dzięki temu zrozumiały, że szkoła to nie tylko nauka, ale również świetna zabawa.
Pierwszym etapem szkolnej wędrówki była świetlica oraz gry i zabawy ruchowe na „magicznym dywanie”, czyli wirtualnym obrazie wyświetlanym na podłogę. Uczestnicy przeżywali wspaniałe przygody, grali mecze, zbijali balony na czas, wyszukiwali określonych figur, poznawali instrumenty muzyczne. Ta zabawa rozwijała motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji. Jednocześnie ćwiczyła pamięć .
Na korytarzu dzieci miały okazję porysować kolorową kredą po specjalnie przygotowanej do tego ścianie-tablicy. Ta praca sprawiła im ogromną radość. Powstały barwne kwiatki, trawa, słońce, pierwsze litery a nawet wyrazy.
Następnie przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach języka niemieckiego i nauczyły się kilku słów w języku niemieckim. Lekcja odbywała się w formie zabawy, a słówka powiązane w zabawną rymowankę, szybko zapadały uczniom w pamięci. Nauczycielka zwracała się do uczniów głównie w języku niemieckim, dzięki czemu mogli wsłuchać się w ten język i zauważyć, iż nie jest on wcale trudny- co również stwierdzili ich rodzice. Po krótkim wstępie nasi mali goście mieli możliwość zweryfikowania swojej wiedzy dotyczącej poznanego słownictwa z ćwiczeniami na tablicy interaktywnej, co spotkało się z wielkim aplauzem rodziców jak i ich pociech. Okazało się bowiem, że nauka nie poszła w las. Podczas zajęć nauczyciel zwrócił uwagę, że nauka języka w tak wczesnym okresie jest bardzo sprzyjająca rozwojowi i mały człowiek jest w stanie poznawać już we wczesnym okresie życia języki obce. Rodzice byli zdziwieni, iż w tak krótkim czasie oni sami dali radę zapamiętać słówka, które również nie sprawiały żadnego problemu ich pociechom. „Nowi uczniowie”, jak też ich rodzice, opuścili salę edukacji wczesnoszkolnej i języka niemieckiego z nowymi umiejętnościami, nową wiedzą i uśmiechem na twarzy.
Kolejnym miejscem na trasie była sala do muzyki-miejsce lubiane przez uczniów naszej szkoły. To właśnie tu otwiera się magiczny świat dźwięków. Dzieci miały okazję zobaczyć, gdzie od września będą poznawać tajemnice muzycznego królestwa, obejrzały instrumenty i zaproszone zostały do wspólnego śpiewu. Przy dźwiękach gitary nauczyły się pląsu o dziesięciu Murzynkach. Było radośnie i energicznie. Nie ma co kryć,muzycznego talentu przyszłym pierwszakom nie brakuje!
Następnie dzieci powędrowały do pracowni edukacji wczesnoszkolnej. Tam miały okazję rozwiązać kilka problemów. Pierwszy dotyczył tego, jak szybko i bezpiecznie pozbierać rozrzucone szpilki. Drugi –jak wyjąć spinacz ze słoika z wodą, bez wkładania rąk do wody. To dzieci znalazły na to sposób. Wystarczyło mieć… magnes. Później same wprawiały w ruch kolorowe motylki, prowadziły po torze gąsienicę ze spinaczy za pomocą magnesu.
Dzieci bardzo chętnie wykonywały zadania. Zaintrygowane podawały wiele trafnych rozwiązań. Miały okazję poeksperymentować. Patrzyły, słuchały, dotykały, badały, wypowiadały się, przeżywały, doświadczały. I bardzo im się to podobało…
W dalszej kolejności przyszli pierwszoklasiści oraz ich rodzice obejrzeli świetnie wyposażoną pracownię językową. Nauczycielka wyjaśniła, że specjalistyczny sprzęt ze słuchawkami i mikrofonem dla każdego ucznia umożliwia swobodny i głośny trening wymowy wszystkich jednocześnie, co kilkakrotnie zwiększa czas ćwiczeń w stosunku do tradycyjnego nauczania! Uczeń udoskonala tym sposobem mowę i przełamuje naturalny opór do rozmów w obcym języku. Funkcja "podsłuch" używana przez nauczyciela koncentruje uwagę uczniów (uczeń nie wie, że nauczyciel go słyszy), zmusza ich do skupienia i ćwiczeń. Wszyscy byli pod wrażeniem tak doskonałego wyposażenia pracowni językowej.
Później uczniowie odwiedzili klasopracownię fizyczną. Tam przyglądali się poruszającym się robotom skonstruowanym przez starszych kolegów. Dowiedzieli się, na jakiej zasadzie wprawia się je w ruch, z jakich materiałów można je zbudować,jak je zaprogramować. Z wielkim zainteresowaniem podziwiali chodzące maszyny. Rodzice przedszkolaków byli mile zaskoczeni zdolnościami młodych naukowców.
W następnej kolejności nasi goście odwiedzili jeszcze jedną salę edukacji wczesnoszkolnej i mieli okazję „pobawić się” tablicą multimedialną. Pierwsze zadanie, z którym się zmierzyli, polegało na ułożeniu z kolorowych figur geometrycznych „magicznego wiatraka”. Ta praca wymagała skupienia, koncentracji, precyzyjnego ustawienia figury w danym kolorze i w danym miejscu. Przyszli uczniowie poradzili sobie wspaniale. Drugie zadanie polegało na policzeniu samochodów czerwonych, zielonych, niebieskich i żółtych, a następnie wskazaniu liczby i pokolorowaniu jej „magiczną farbą” w kolorze samochodu. Mali matematycy świetnie wykonali to zadanie. Praca z tablicą interaktywną sprawiła dzieciom niesamowitą frajdę.
Później dzieci powędrowały do Sali Doświadczania Świata. Nie było dziecka, które by nie chciało skorzystać z kąpieli w basenie z podświetlanymi kulkami, sprawdzić jak działa magiczny domek z lampami UV, skorzystać z kąpieli pod świetlnym prysznicem. W taki stan wprowadziła gości wyjątkowa atmosfera sali, gdzie dopływ światła dziennego jest ograniczony, a źródłem oświetlenia są projektory obrazów, zestawy światłowodowe, elementy fluorescencyjne.
Ta sala została stworzona z myślą o wspomaganiu kompleksowej, wielopłaszczyznowej rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością oraz zaburzeniami rozwoju. Tu również realizowane są zajęcia dla zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci, których celem jest uwalnianie od stresu, z wykorzystaniemnp. aromaterapii i muzykoterapii.
Dzień otwarty z Salą Doświadczania Świata, to była przygoda, niesamowite wrażenia, szeroko otwarte ze zdziwienia buzie i oczy przyszłych pierwszoklasistów.
W następnym pomieszczeniu- Sali Integracji Sensorycznej dzieci wykazały się dużą sprawnością fizyczną, pokonując tor przeszkód a w sali zabaw przebiegły ścieżkę zdrowia, profesjonalnie przeskoczyły przez skrzynię, przeczołgały się tunelem, przeskoczyły płotek, przechodziły przez drewniany mostek, pobawiły się piłkami, próbowały utrzymać się na ruchomej równoważni i porzucały piłkami.
Oglądanie stołówki było ostatnim punktem w planie zwiedzania naszej szkoły. Ostatnim, nie oznacza nudnym... Przyszli pierwszoklasiści dosłownie wbiegali do stołówki, od razu zajmując miejsca przy stolikach. Tam czekał na nich słodki poczęstunek-pączusie i kompot. Wśród odważnych łasuchów nie zabrakło takich, którzy chętnie opowiadali o swoich ulubionych potrawach, a także takich, którzy głośno wypowiadali swe oczekiwania dotyczące stołówki szkolnej.
Na zakończenie „szkolnej podróży” każde dziecko otrzymało wielkanocny prezent i lizaka.
Uśmiechnięte buzie naszych małych gości świadczyły o tym, że ich wędrówka po szkole i uczestnictwo w zajęciach sprawiło im wiele satysfakcji i zadowolenia. Wszystkie stwierdziły, że w tej szkole chcą się uczyć.
Anna Karpińska
Bardzo dziękuję za współpracę przy tworzeniu tej publikacji p. Joannie Salik, p. Krystynie Wierzbickiej, p. Anecie Stelmachowicz, p. Elżbiecie Granackiej, p. Urszuli Kuczyńskiej, p. Barbarze Folejewskiej, p. Irenie Śniadkowskiej, p. Halinie Poźniakowskiej.
https://sp3augustow.pl/154-aktualnosci/562-otwarta-szkola.html#sigFreeId8af9db4ab1