Szkoła Podstawowa nr 3 

 im. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich w Augustowie

   

Terapia EEG BIOFEEDBACK

TRAPIA METODĄ EEG BIOFEEDBACK

Nasza placówka bierze udział w projekcie edukacyjnym „ Edukompetentni”, w ramach którego realizowanych jest szereg przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjną dla uczniów naszej szkoły.

Oferta projektu dotyczy wielu nowoczesnych metod i form terapii dla uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu, z nadpobudliwością psychoruchowa, dysleksją, dysgrafia, dysortografią. Jedną z takich terapii jest metoda Biofeedback.

EEG Biofeedback to metoda ustalania harmonii czynności fal mózgowych na zasadzie bioregulacji i samouczenia się mózgu formą treningową wideozabawy. Metodę tę stosuje się dla doskonalenia zdrowia, pokonywania trudności w uczeniu się, wspierania przy intensywnej nauce i pracy oraz wspomagania leczenia zaburzeń i chorób psychosomatycznych. Jako metoda biologiczna nie ma żadnych ubocznych działań ( w odróżnieniu od podawania leków). Wspomaga zdrowy rozwój mózgu już od końca 3-go roku życia do dojrzałości.

Dzieci z trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami zachowania i problemami z koncentracją uwagi w większości wypadków mieszczą się w niższych pasmach częstotliwości fal mózgu w badaniu EEG ( elektroencefalogramie) niż powinny mieć zgodnie ze swoim wiekiem, dlatego też terapia  metodą Biofeedback jest dla nich szczególnie korzystna.

Treningi EEG Biofeedback przeznaczone są dla uczniów mających:

- gorsze wyniki w nauce, mimo wysokiej inteligencji,

- specyficzne trudności w uczeniu się ( dysleksję, dysgrafię, dyskalkulię),

- zaburzenia uwagi,

- problemy z właściwym zachowaniem, ogólną samokontrolą,

- kłopoty z planowaniem i właściwą organizacją pracy,

- przewlekłe bóle głowy,

- nadmierny stres.

Zastosowanie treningu może znacznie polepszyć czynność bioelektryczną mózgu wraz z ukierunkowaniem i wzmocnieniem koncentracji uwagi, hamowaniem stanów nadmiernego pobudzenia i stanów nadmiernego hamowania.

Trening poprawia:

- koncentrację uwagi i jej utrzymanie

- szybkość uczenia się, zapamiętywania i przypominania sobie

- kondycję umysłową i fizyczną

- pokonać stres, tremę

- uwierzyć we własne siły, podwyższyć samoocenę

- poprawić samopoczucie, by dziecko było radosne.

Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i istotności problemu. Treningi można podzielić na krótkoterminowe ( ok. 10-20 spotkań), takie  które wymagają systematycznej pracy przez ok., 40- 60 sesji 9 np. ADHD) i długoterminowe ( np. afazja do 80 sesji). Spotkania odbywają się co najmniej raz w tygodniu.

Trening odbywa się poprzez interaktywną współpracę z komputerem. Dzięki temu pacjent świadomie reaguje na zadania stawiane przez terapeutę. Terapia jest niezwykle efektywna, a przy tym przyjemna. Dzieci mogą wybierać formę prezentacji sygnału: może to być gra, animacja lub ulubiona bajka DVD. 

Jolanta Pietraszkiewicz

   
© ZSS Augustów